Gevonden worden (SEO)

Het succes van je website begint met gevonden worden. Het optimaliseren de  vindbaarheid  wordt SEO genoemd.  Belangrijke begrippen bij SEO zijn:
  • Search engine. Het zoekscherm in Nederland is dat vaak Google.  Maar ook in Youtube wordt er veel gezocht;
  • Zoekwoord combinaties. Google zoekt metde woorden die jij in geeft.  De gevonden webpaginas bevatten die zoekwoorden;
  • Autoriteit.  Google geeft een ‘rapportcijfer’  aan webpagina voor de mate waarin de pagina de zoekvraag beantwoord;
  • zoeklijst.  De gevonden webpagina’s  door Google in een zoeklijst gepresenteerd. Google geeft de webpagina die het beste aansluit bij de zoekwoord combinatie het eerst. Veel bezoekers bekijken alleen de eerste pagina van de zoeklijst;
 
Met SEO probeer je gevonden te worden op de zoekwoorden combinaties die je klanten gebruiken. En je probeert zo hoog mogelijk in de zoeklijst te komen. In de korte blogs (gemiddeld 4 minuten) lees je snel de belangrijkste aspecten van deze en aanverwante onderwerpen.

Zoeklijst vermelding

De zoeklijst van Google vermeldt je webpagina met de titel en een de eerste karakters van een pagina. Dat hoeft niet de vermelding te zijn waarop wordt geklikt. Maar in je webpagina kun je ook de meta gegevens title en description opnemen. Als beschikbaar zijn dan gebruik Google deze omschrijvingen

Lees meerr »

Adverteren met Adwords

Google bepaald welke webpaginas worden getoond als je zoekwoorden in geeft. Maar boven en onder op de paginas van de zoeklijst worden advertenties voor webpaginas getoond waarvoor wordt betaald. Je kunt die plaatsen kopen met Google Adwords. Als je op een advertentie voor een webpagina wordt geklikt dan betaal je.

Lees meerr »

Cookies en SEO

Een webpagina bezoek is een op zich zelf staande gebeurtenis. Een website heeft vaak gegevens van verschillende bezoeken nodig. Om bv de voorgang vast te houden. Daarvoor worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine bestandjes die in je browser worden bewaard. Voor cookies die essentieel zijn voor het functioneren van een

Lees meerr »

Meten is weten

Hoe kun je weten hoeveel bezoekers er op je website komen? Daarvoor zijn verschillende tool beschikbaar. Ook hier is Google dominant met Google Analytics (GA). Hoe werkt GA: op ieder pagina wordt een klein programmatje geplaatst. Dat programmaatje neemt contact op met Google en geeft beperkt gegevens door. Ook worden

Lees meerr »

Autoriteit

Een webpagina krijgt een autoriteit. Hoe de autoriteit berekent wordt is alleen bekend bij Google en wordt steeds verfijnder. De autoriteit telt mee bij de plaats in de zoeklijst. Er zijn vermoedens over wat er mee telt bij de berekening. Een factor is de snelheid van de pagina. Wat een

Lees meerr »

SEO in 5 minuten

Google leest de tekst van je webpagina De zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden moeten op je webpagina voorkomen. De Google kijkt meer naar de titels, vette zinsdelen en de alt teksten van plaatjes. Neem je zoekwoorden een paar keer op in de tekst. Vraag het je klanten Je kan

Lees meerr »