SEO in het heel kort

Google bepaald de inhoud van je webpagina aan de hand van tekst. De zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden moeten op je pagina voorkomen. De beste plekken zijn in de url van de pagina (slug), titels, vet gemaakte zinsdelen en in de alt teksten van plaatjes. Een voorbeeld : stel dat je verkoopt heren armbandjes. Dan kun je ‘armband’ als zoekwoord gebruiken. In de Google zoekwoordenplanner is de concurrentie daarop hoog. Als je ‘heren armband leer’ neemt dan ben je specifieker en de concurrentie is dan lager maar ook het aantal keren dat gezocht wordt lager. En ‘heren armband’ en ‘armband’ zit ook in de zoekwoord  combinatie en je kan dus gevonden worden op 3 combinaties. De kunst is verschillende zoekwoord combinaties met minder conncurentie te vinden en die meerdere keren gebruiken. Een pagina met te veel zoek combinaties is niet prettig voor je bezoekers.

De volgende uitdaging is boven in de zoekresultaten te komen. Het helpt als je gevonden wilt worden op zoekwoorden combinaties met minder concurentie. Het is niet volledig bekend hoe Google de volgorde bepaald. Er zijn wel factoren bekend die invloed hebben bv: de snelheid van je website, hoelang bezoekers op je pagina blijven, dat een pagina over 1 onderwerp gaat, hoe vaak naar je pagina doorgeklikt wordt. Dit verbeteren en het optimaliseren van zoekwoorden noemen we Search Engine Optimalisation (SEO). Google bepaald de vermelding in de zoeklijst, de snippet maar dat kun je met de WordPress plugin Yoast kun ook zelf ingeven. Daar kun je kliks scoren

Deel deze blog